פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית הנקראת גם CBT היא גישה המאמינה ששינוי רצוי ישים דגש גם על האמונות והמחשבות (הקוגניציה) וגם על ההתנהגויות המגוונות שיש לנו.
הכוונה היא שיש ללמוד את האמונות והמחשבות שלעיתים מעכבות אותנו ושחלקן למעשה נהפכו להתנהגויות לא מקדמות בחיינו.
בתהליך של פגישות אנו לומדים לזהות את המחשבות השליליות שמנהלות לנו את החיים ואת האמונות שכנראה ליוו אותנו הרבה שנים, מבינים את המנגנון האבולוציוני שקשור במוח שלנו ושמייצר את אותה הטייה שלילית ולומדים ומתרגלים דפוסי חשיבה חדשים הנקראים גם "הבנייה קוגניטיבית מחודשת" ובכך משכללים ומייצרים אסטרטגיות התנהגויות חדשות. ניתן לומר לחלוטין שהמוח שלנו פועל כמו שריר ולכן כשמדברים על נוירופלסטיקה, מתכוונים למוח הגמיש שמסוגל להשתנות.
ה CBT נחשב לאחת השיטות המובילות לטיפול בחרדה, דיכאון, הפחתת המנעות, טיפול בביישנות והסמקת יתר, עמידה מול קהל, חרדת טיסות, בהלה מראיונות עבודה, השתתפות בשיחות קבוצתיות, פחד מיציאה לדייטים, חשש משתיקות מביכות בפגישות, דחיינות, חוסר בתעוזה, קשיים בהתמודדות עם שינויים ובמצבים המאופיינים בחוסר וודאות.
תהליך CBT נחשב בדרך כלל כתהליך קצר מועד ולא מעט מטפלים יגידו לפונים שמדובר בסדרה של בין 12-20 פגישות. יש מקום להיזהר מהבטחה כזו מכיוון שהדבר מאד אינדיבידואלי.
עידן, יגיד שניסיונו בתחום יעיד כי תהליך מוצלח אכן יסתיים בממוצע של כחמש עשרה פגישות אך יוסיף שקיימת הלימה גבוהה בין תהליך ממוקד ומוצלח לבין מידת ביצוע משימות הבית הנחוצות לתרגול מחוץ לפגישות המתקיימות בקליניקה.
עידן מבצע CBT אינטגרטיבי הגם מזוהה עם הגל השלישי של סי.בי.טי, המשלב עולמות תוכן מגוונים כמו גישת ACT – תרפיה מבוססת קבלה ומחוייבות ואשר שואבת השראה מגישת הבודהיזם עם אדפטציה לאתגרי הנפש השותפים לכל נפש באשר היא.
גישת אקט אשר נוסדה בשנות השמונים של המאה העשרים היא עוד תוצר מודרני המבוסס על חכמה עתיקה שמטרת העל שלה היא למצוא מזור לסבל האנושי.
במקביל למיינדפולנס שגם צמח מהבוזהיזם ושהפך להיות פופולארי אף יותר בעשורים האחרונים והוכח שבין השאר מסייע לחיזוק המערכת החיסונית. בנוסף, עידן משלב בעבודתו את גישת הסכמה תרפיה המסייעת למי שרגשותיו ומחשבותיו לעיתים לא נגישים או מעורפלים. הסכמה תרפיה משתמשת בין השאר בדימוי של מצבים וזכרונות לא פתורים ומבצעת תמרון מחודש של אותם זכרונות תוך כדי הבהרת הצרכים שלא קיבלו מענה בעבר מדמויות משפיעות מהעבר ובמגוון אפשרויות של קונפרונטציות בסימולציות המערבות גם אלמנטים של דמיון מומחש עם אותן דמויות.